کشتار قندهار چگونه اتفاق افتاد
نوشته شده توسط : sadis
حمله قندهار

در اتاق یکی از خانه های که مورد حمله قرار گرفته، خاکستر و سوختگی به چشم می خورد

در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه ۲۱ حوت / اسفند یک سرباز آمریکایی مربوط به واحد نظامی مستقر در ولایت قندهار در جنوب افغانستان، ساکنان غیرنظامی روستایی را در ولسوالی پنجوایی مورد حمله قرار داد.

گفته شده که این سرباز، حداقل در دو روستای الکوزی و ناجیبن، در فاصله حدود ۵۰۰ متری پایگاه خود، وارد خانه های مردم شده و به طرف افراد غیرنظامی تیراندازی کرده است.

در پایان حمله، شانزده نفر، به شمول ۹ کودک کشته و پنج نفر دیگر زخمی برجا ماند. گزارش شده که اجساد برخی از کشته شدگان به آتش کشیده شده است.

این سرباز آمریکایی که تا حالا نام او افشا نشده، بعد از حمله به پایگاه خود برگشت و خود را به نیروهای آمریکایی تسلیم کرد.

تیراندازی در شب

مقامات محلی افغان در قندهار گزارش کرده اند که این سرباز حوالی ساعات ۳ بامداد، پایگاه خود را به قصد روستاهای نزدیک ترک گفت.

با این حال، حداقل یک نفر از شاهدان عینی گفت که سرباز مهاجم یک ساعت پیشتر وارد روستا شده بود.

عبدالباقی، از ساکنان محلی پنجوایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در نیمه شب، چندین بار صدای تیراندازی را شنیده است.

او گفت: "زمانی که حمله شد، ما داخل خانه خود بودیم. من صدای تیراندازی را شنیدم، بعد همه چیز آرام شد و دوباره صدای تیراندازی بلند شد."

عبدالصمد، یکی دیگر از ساکنان محل به بی‌بی‌سی گفت: "ما از سوی دولت و از سوی طالبان مجبور به این شده ایم که در جریان شب از خانه های خود بیرون نشویم."

او گفت: "اما این شب از قبل هم نا آرام بود. حوالی نیمه شب صدای هلیکوپتر به گوش رسید، بعد آرام شد و بعد حوالی ساعات یک یا یک و نیم، دوباره صدای هلیکوپتر و تیراندازی شنیده شد."

یک شاهد عینی دیگر به بی‌بی‌سی گفت که او صدای تیراندازی را حوالی ساعات دو نیمه شب شنیده است.

او گفت که یک سگ در حالی که سر و صدا به راه انداخته بود، با ضرب گلوله یک مرد مسلح کشته شد.

بیش از یک سرباز؟

در حالی که ساکنان محل از شنیدن صدای تیراندازی می گویند، اما کمتر کسی در محل وجود دارد که خود سرباز مهاجم را به چشم دیده باشد.

یک پسر نوجوان حدود پانزده یا شانزده ساله، به نام رفیع الله، گفته شده که چشم دیدهای خود را از طریق تلفن، به حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان حکایت کرده است.

از رفیع الله که خودش نیز در حادثه آن شب از ناحیه پا مجروح شد، نقل قول شده که یک سرباز آمریکایی در نیمه شب وارد خانه آنها شده، اعضای خانواده اش را از خواب بیدار کرده و به طرف آنها تیراندازی کرده است.

گزارش شده که تنها از یک خانواده، یازده نفر در این حمله کشته شده اند

جان آغا، بیست ساله، دیگر شاهد عینی، به خبرگزاری رویترز گفت که او و پدرش، با صدای تیراندازی از خواب بیدار شدند.

او گفت که تیراندازی بیشتر شد، و پدرش با برخورد چند گلوله به گلو و صورتش از پا در آمد. در این تیراندازی همچنین مادر، خواهر و برادر جان آغا کشته شدند.

او گفت که برای اینکه مورد حمله قرار نگیرد، خود را روی زمین انداخت و وانمود کرد که مرده است.

جان آغا همچنین گفته که به نظر او، بیشتر از یک سرباز وارد خانه آنها شده بود.

او گفت: "آمریکایی ها برای مدتی در خانه ما ماندند. من به شدت ترسیده بودم."

'مواد شیمیائی'

پس از آنکه خبر این حمله در رسانه ها منتشر شد، خبرنگاران برای دیدار با بازماندگان این حمله به محل رفتند.

صمد خان، پدربزرگ، در حالی که اشک می ریخت به خبرنگاران گفت که یازده عضو خانواده اش به شمول فرزندان و نواسه های او در این حمله کشته شدند.

صمد خان که کشاورز است، در شب حمله مشغول کار روی زمین های خود بوده است. او گفت که باور دارد پس از کشته شدن اعضای خانواده اش، ماده شیمیائی بروی آنها ریخته و به آتش کشیده شده اند.

تصاویر اجساد قربانیان این حمله نشان می دهد که نیم بدن یکی از کودکانی که در این حمله کشته شد، سوخته است، و همچنین در روی زمین اتاق یکی از خانه های که مورد حمله قرار گرفته، خاکستر به چشم می خورد.

این تصاویر همچنین نشان می دهد که شماری از قربانیان، در نتیجه ضرب گلوله به سر شان کشته شده اند.

فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان با انتشار یک اعلامیه تائید کرده که سربازی که متهم به اجرای این حمله است، در بازداشت بسر می برد.

گفته شده که این سرباز قبل از اجرای این حمله، دچار نوعی اختلال روانی شده بود.

قندهار که از آن به عنوان زادگاه تحریک طالبان نام برده می شود، ظرف سالهای اخیر شاهد خشونتهای زیادی بوده است و ولسوالی پنجوایی، در محور بسیاری از این خشونتها قرار داشته است.

سخنگوی آیساف گفت: "آنچه تا حالا معلوم است، این است که این سرباز پایگاه را ترک کرده و بعد از حمله دوباره به پایگاه بازگشت."

او گفت: "این فرد در بازداشت قرار دارد و ما در حال تحقیق در مورد این حادثه هستیم، به شمول این که چه دلایل و شرایطی برای این حمله وجود داشته است."





:: برچسب‌ها: مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: